Com vam explicar en aquest article, la feina de la persona vetlladora és essencial tant dins com fora de l’aula, acompanyant l’alumnat amb necessitats educatives especials en el seu procés d’aprenentatge i creixement. En aquest sentit, la persona vetlladora treballa per garantir la participació i estimular l’autonomia motriu, social, intel·lectual i emocional de l’alumnat. Avui és el Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat, instaurat per les Nacions Unides per sensibilitzar l’opinió pública sobre la integració de les persones amb diversitat funcional en tots els aspectes de la vida, i nosaltres hem volgut donar veu a 3 persones vinculades al món de l’educació: una vetlladora, una directora d’escola i una formadora de persones vetlladores. 3 perspectives del mateix fet que ens donen una visió més acurada de la feina de les persones vetlladores.

Formació online i presencial de vetllador/a

L’opinió de les professionals

Infografia d'aula per indicar la funció de formació de vetlladores

 

 

Susana Calero Blázquez, pedagoga especialitzada en Pedagogia Terapèutica, educadora i docent amb vint anys d’experiència.

Son les 9h del matí d’un dia qualsevol. La Carla, el Martí, la Carlota, el Samu i el Didac entren per la porta de l’escola amb un somriure d’orella a orella. Tots cinc són vetlladors i tots cinc són primordials i essencials a la vida de molts dels infants que tenen algun tipus de diversitat funcional o patologia.

Vetllar per a que els infants siguin acompanyats durant el seu procés d’aprenentatge i siguin partícips de les activitats que es fan dins del grup-classe, és una tasca que fa el vetllador/ra. No només tenen presència en l’educació formal, si no que en l’educació no formal, també estan presents al llarg dels dies.

Si partim de la base que tota escola ha de ser inclusiva i que ha d’integrar a tots els infants, ja sigui per algun tipus de malaltia, per diversitat funcional, per les diferents patologies que existeixen o pel nivell socioeconòmic que tenen, tot centre educatiu ha de tenir una programació d’activitats on els infants amb diversitat funcional puguin gaudir d’aquestes i viure la seva cohesió amb la resta d’infants de manera conjunta. La necessitat de que els infants amb necessitats educatives especials (NEE) tinguin una persona que els acompanyi en el seu procés d’aprenentatge, és fonamental, ja que d’aquesta manera, poden i han de participar en totes les activitats que el centre educatiu proposa, sense deixar de banda a cap infant, potenciant, en tot moment, les capacitats de cadascú.

En aquesta tasca, la figura del vetllador/ra és clau perquè el model d’escola inclusiva que volem, tingui sentit garantint la igualtat d’oportunitats i la participació dels infants amb NEE.

Tota persona que vulgui realitzar la tasca de monitor/ra de suport, realitzarà unes funcions claus, des de donar suport a l’equip de mestres a l’aula, vetllar perquè els infants tinguin uns hàbits a la vida quotidiana on s’incloguin higiene personal, postural, la comunicació entre iguals o, fins i tot, que puguin interactuar entre els seus iguals. Les relacions afectivo-emocionals que es puguin crear entre vetllador/ra i infant seran claus per al benestar diari.

El vetllador és un referent per a l’alumnat amb NEE i, per tant, tot canvi pot generar un pas enrere interferint en l’aprenentatge. És important que docent, monitor/ra de suport i família estiguin connectades, informades i es generi una tasca conjunta per a un bon aprenentatge i una vida saludable.

Centre escolar per il·lustrar directora escola en la feina de vetlladora

 

 

 

Vinyet Llamas, directora d’escola Agnès de Sitges

El paper de les persones vetlladores al nostre centre és molt important, perquè estan a càrrec d’uns alumnes amb unes necessitats molt concretes i que necessiten d’un suport concret. A la nostra escola la persona vetlladora no es considera una persona més de l’equip, sino que és una persona més de l’equip educatiu, són una peça clau en el dia a dia i en la vida dels infants.

Per a la nostra experiència, poder disposar de l’ajuda de les dues vetlladores que actualment tenim, és important perquè col·laboren, participen en el dia a dia de l’aula i sobretot ajuden i donen suport als infants amb necessitats educatives especials. Però també és cert que actualment amb el nombre de vetlladores de les quals disposem i les hores d’atenció que tenen no és suficient per a poder atendre de forma completa, i tot això no canviarà fins que no ho faci també el punt de vista que en té el departament.

Si pogués demanar com millorar el servei de les vetlladores començaria millorant les seves condicions laborals i salarials, valorant-les d’acord amb la feina i responsabilitat que tenen, així com també faria que formessin part de la plantilla fixa del centre, fet que facilitaria i milloraria la gestió i paper que tenen. A vegades la figura de la persona vetlladora no està molt clara per a les famílies, tot i que depèn de cada cas evidentment, a vegades ens trobem amb que no saben quin és el paper de la vetlladora al centre.

Mans agafant-se per il·lustrar les 3 veus per entendre la feina de vetlladora
 

 

 

Irene Salmerón Sánchez, vetlladora de l’escola Agnès de Sitges

La meva germana és educadora i em va comentar que podia ser vetlladora amb el títol de monitora de lleure; em vaig començar a formar a Fundesplai amb el curs de vetlladora de TDAH i de TEA, per poder aplicar els coneixements a la feina, i ara ja porto 4 o 5 anys treballant.

A part de l’acompanyament de l’infant amb qui estic, és el fet d’inculcar als companys/es que, tot i les dificultats, és un infant més a l’aula, estic contenta perquè he aconseguit aquesta inclusió a la classe. Acompanyo a un infant TEA sense comunicació verbal que no domina la llengua de signes i tampoc els pictogrames, és difícil saber què necessita. Portem des de 3r de primària a 6è i em diuen “tu l’entens” perquè amb una mirada ja sé què vol, “anar al lavabo”, “menjar”, “no em trobo bé, vull descansar” el nivell de confiança amb un gest i una mirada és molt fàcil.

M’encanta el vincle que arribes a agafar amb l’infant, si no hagués treballat amb això, no tindria la maduresa que tinc ara, perquè ja sóc una persona empàtica, però ara encara més. Aquest menyspreu que hi ha cap als infants amb TEA o TDAH i que els intenten apartar perquè no perjudiqui la classe, doncs tinguem en compte que fa 4 anys no podia estar a classe i ara pot fer-ho una hora seguida sense problema.

Sentir-se part de l’equip depèn de l’any i de l’equip del claustre. A l’inici sí que em sentia molt part del claustre, però quan retallen hores i no vens tant a l’escola, el vincle és difícil. Aquests dos últims anys sí que em sento més part de l’equip i hi ha molt bona comunicació em tenen en compte.

El vincle amb l’infant és molt emocional perquè són persones que necessiten afecte i sentir-se part d’un grup. Canviar el referent de les educadores (que canvien d’un any per l’altre) o les vetlladores (que ens retallen hores) no ajuda: al final tenir unes rutines i unes pautes amb unes persones, tornar-les a fer de nou, perds un trimestre per recuperar aquest nou vincle.

A una persona que vulgui ser vetlladora li diria que no tingui por, treballar amb aquests infants és dur, però és un aprenentatge personal tan bo… Que tinguin paciència, perquè si no, no ho aconsegueixes, portar 1 o 2 infants no és fàcil, cal paciència i passar-s’ho bé. S’ha de treballar i fer que el nen o la nena s’integri al grup i s’ho passi bé. Si ho aconsegueixes, ja ho tens tot fet.

Propers cursos de vetllador/a

Curs online de vetllador/a escolar

Forma’t com a vetllador/a escolar i fomenta la inclusió escolar d’infants i joves amb necessitats educatives especials!

Adreçat a qualsevol persona interessada en desenvolupar les seves habilitats en aquest àmbit.
Durada del curs: 40 hores
Curs online

Certificat professional d’atenció a l’alumnat amb Necessitats Educatives Especials

Un certificat professional amb pràctiques on adquiriràs les habilitats i els coneixements necessaris per treballar com a suport educatiu a l’aula.

Adreçat a persones a l’atur inscrites al SOC com a demandants de feina.
Inici: 3 de març de 2025. Durada del curs: 590 hores
Lloc: Club d’Esplai Bellvitge (Hospitalet de Llobregat)

No et perdis les nostres entrades al blog i les novetats en cursos i webinars!

Política de privacitat *

Segueix-nos

No et perdis les nostres ofertes!

  • Aquest camp només és per validació i no s'ha de modificar.

Segueix-nos a les xarxes socials

Som Fundesplai

Som una ONG que des de fa 45 anys treballem per l'educació i la felicitat dels infants, l'equitat, la inclusió social i la protecció de la natura.